Rynek Infrastruktury
Przedmiotem umowy podpisanej 27 stycznia jest nabycie przez ZMPG od SMW prawa własności nieruchomości stanowiącej część pirsu nr III o długości 240,5 m i powierzchni 3661 m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego za łączną kwotę około 12,7 mln zł netto.
Zakup Nabrzeża Gościnnego to działanie niezbędne do realizacji inwestycji pod nazwą „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu Gdynia – faza I rozbudowa obrotnicy nr 2”, która jest ujęta w planie inwestycji portu Gdynia na lata 2014-2016.
Rozbudowa obrotnicy nr 2 zakłada wyburzenie części pirsów, będących własnością Stoczni Marynarki Wojennej oraz przeniesienie w inne miejsce doku pływającego, który jest jednym z podstawowych narzędzi funkcjonowania stoczni.
Szacunkowy koszt robót wraz z kosztem nabycia Nabrzeża Gościnnego wynosi około 110 mln zł. Inwestycja, jako część przedsięwzięcia obejmującego również pogłębienie akwenów portowych do 16 m, została przez ZMPG zgłoszona do dofinansowania z funduszy unijnych w latach 2014-2020.
Znajdujące się na akwenach wewnętrznych portu Gdynia obrotnice nr 2 i nr 3 umożliwiają obracanie statków o długości do 300 m. Istnieje pilna konieczność zwiększenia tych parametrów, aby umożliwić zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z portami azjatyckimi.
Zakup, w wyniku którego nastąpi rozbudowa obrotnicy nr 2 do średnicy 480 m, umożliwi obsługiwanie statków o długości 384 m i ładowności około12 tys. TEU. Po zakończeniu prowadzonych obecnie przez zarząd portu oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji w zakresie infrastruktury i wyposażenia technicznego, zdolność przeładunkowa portu Gdynia wyniesie około 2 mln TEU. Nie jest to jednak duża wartość, biorąc pod uwagę, że wszelkie dostępne prognozy przewidują w 2025 roku przeładunki kontenerów w portach Zatoki Gdańskiej na poziomie około 5 mln TEU.
Realizacja planowanej inwestycji zwiększy konkurencyjność portu Gdynia, pozwoli w większym stopniu wykorzystać jego potencjał przeładunkowy i zapewni warunki do wzrostu ilości ładunków transportowanych morzem, przyczyniając się tym samym do realizacji przyjaznej dla środowiska,
unijnej polityki transportowej wyrażanej hasłem „z dróg na morza” (from road to sea). Co istotne, transakcja sprzedaży części Nabrzeża Gościnnego i przeniesienia lokalizacji doku pływającego nie ograniczy zdolności produkcyjnych Stoczni Marynarki Wojennej. Zmiany te wpisują się bowiem w realizowany przez stocznię proces restrukturyzacji majątkowej firmy.